Van Noord naar Zuid, het niet snappen, en een beetje brak!

11 januari 2020 - Picton, Nieuw-Zeeland

Kia Ora voor de 2e keer!

Oudjaarsdag lijkt voor mij alweer een eeuwigheid geleden. Ik weet dat jullie nog midden in de vuurwerkdiscussie zitten maar daar hebben we hier geen last van ;-)

Oud&Nieuw was geweldig. Ik durf wel letterlijk te zeggen de beste oud&nieuw ooit. Ik las mijn vorige blog terug en daar zag ik het allemaal nog vrij somber in volgens mij. Uiteindelijk eindigden we oudejaarsavond met een groep van ongeveer 10 mensen in het hostel. En waar hij vandaan kwam weet ik niet maar de Zuid-Koreaan Alex (niet zijn Koreaanse naam :-P ) nodigde ons vlak voor 12 uur uit om het vuurwerk te bekijken vanaf zijn dakterras in de stad. En dan moet je je voorstellen, de grootste stad van Nieuw-Zeeland, de straten afgeladen vol met mensen klaar voor het grote aftellen en het vuurwerk en dan wij met 10 man op een compleet leeg dakterras 10 hoog met het beste uitzicht van de stad. We waren euforisch en dronken en het bleek een geweldige nacht te worden!

Uiteraard was 1 januari zoals alle 1 januari´s, brak, moe, nog wat brakker en nog wat vermoeider ;-). Maar het was het feestje meer dan waard!

Na oud&nieuw werd het dan toch echt tijd om naar het zuiden te gaan reizen. Vanuit Auckland ben ik doorgereisd naar Matamata. Beter bekend als Hobbiton. Hier ligt ´the Shire´ uit de Lord of the Ring en Hobbit films. Als een echte toerist heb ik een tour geboekt en een t-shirt gekocht. Want mijn hemel wat goed gedaan. Het is een levende filmset. Dat houdt in dat de set nog steeds onderhouden worden door onder andere drie fulltime hoveniers. Er komt nog steeds rook uit de schoorstenen en de was aan de lijn wappert elke dag. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het grove geld dat ze er verdienden denk ik. Je betaald €50 voor een 3 uur durende tour en er start elke 5 minuten een tour met ongeveer 30-40 mensen per tour. Tel uit de winst… De foto´s vindt je op mijn instagram! Mocht je hier ooit in de buurt zijn, niet overslaan deze attractie!

Na Matamata ben ik doorgereisd naar Taupo. Hier kun je de Tangariro Crossing lopen. Deze staat bekend als een van de mooiste eendaagse hikes ter wereld. En na al Maike haar stoere verhalen over hoe zij en Danielle deze ooit gelopen hebben op hun adidasjes was het wel een beetje een prestige dingetje geworden. Helaas bleek bij aankomst al dat het weer niet meewerkte. Alleen werd ik niet toegestaan om de hike te lopen en om nou 120 dollar te betalen om een gids mee te nemen vond ik een beetje overdreven. Dus tijd om contacten op te doen in het hostel. Uiteindelijk een slachtoffer gevonden die de trail wel met mij wou lopen. Dus wij de volgende dag naar het boekingskantoor maar eenmaal daar bleek dat de gehele trail afgesloten was in verband met de storm. Jammer maar helaas. Nadat ik de ´the Shire´ dus live heb gezien heb ik Mordor over moeten slaan. Gelukkig een paar prima dagen gehad in Taupo met een boottocht in de storm, met blote voeten in vulkanisch water en lekker een beetje bijslapen.

Na Taupo was het tijd voor alweer mijn laatste stop op het Noordereiland. De hoofdstad Wellington. Niet mijn meeste favoriete plek maar prima voor 3 dagen. De stad zelf is chaotisch en voor mij niet duidelijk. Na drie dagen wist ik nog niet welke kant ik op moest. Van ellende heb ik 2 museums bezocht (echt niets voor mij) maar in het Te Papa museum heb ik me wonder boven wonder best een tijdje vermaakt. En de elektrische scooters die overal voor het grijpen staan maken de afstanden in de stad een stukje aangenamer. Het feit dat je dingen blijkbaar ook moet afmelden en ik uiteindelijk echt schandalig veel geld heb betaald voor een ritje van 15 minuten vertel ik er uiteraard niet bij ;-)

Gisteren heb ik de overtocht vanuit Wellington gemaakt naar het Zuidereiland. Ik zit nu in Picton en ga morgen richting Nelson. Vanuit hier kun je het Abel Tasman park in. Een van de dingen die bij het plannen van de reis al hoog op mijn lijstje stond dus ik ben erg benieuwd. Tijd om die luie lijf weer een beetje in beweging te krijgen!!

Nog een goeie 3 weken heb ik te gaan hier in Nieuw-Zeeland. Er staan nog een hele hoop prachtige dingen op de agenda dus ik kijk er onwijs naar uit! Ondertussen is ook mijn Fiji reis gepland en is het visa van mams voor Vietnam al goedgekeurd. Nu die van mij nog #fingerscrossed !!

Ik zal voordat ik dit geweldige land verlaat nog een keer een update de wereld in slingeren. Want daarna lig ik 2 weken mijn billen op het strand met een cocktail in mijn hand en zal er naast het feit dat ik jarig ben weinig te melden zijn.

Tot snel!

XoXo

1. Maike:
    11 januari 2020
    Zo fijn om te lezen dit!! Fantastisch hoe je jezelf door die landen navigeert. Trots op je ❤️
  2. :
    Thankx zus ❤️
  3. Jennifer:
    11 januari 2020
    Superleuk verhaal! Wat een belevenis toch
  4. :
    Echt! En er komt nog zoveel meer 🙏
  5. Mams:
    11 januari 2020
    Maike verwoordt het goed. Het gemak waarmee jij lijkt te reizen! Zo mooi en wat vliegt de tijd! Blijf in het nu, het straks komt vanzelf! ❤️
  6. :
    11 januari 2020
    Wijze woorden van mijn moeder😉
    Love you!
  7. Sylvia Maats:
    11 januari 2020
    He Akke, wat zie jij waanzinnig mooie dingen. De hobbit huisjes. Ik ben jaloers. Dat is zo gaaf. Uit verhalen die ik gehoord heb van mensen die ook in het Abel Tasman park zijn geweest denk ik dat jij nog enorm gaat genieten de laatste weken in Nieuw Zeeland.

Heel veel plezier
  8. :
    Dank je wel!!
  9. Leo:
    11 januari 2020
    Gaaf A. Mooi verhaal ga zo door !!
  10. :
    Doe ik! 🙋‍♀️
  11. Jaap van de Worp:
    11 januari 2020
    Hallo Akke, eerst de beste wensen en goede gezondheid en niet te vergeten heel veel plezier.
    Weer een mooi bericht.
  12. :
    Voor jullie ook Jaap!
  13. Marielle:
    12 januari 2020
    Werken die scooters niet met een tikkie van maris??
    Toffe avonturen schat!! Blijf genieten! Fier op u! Xxx
  14. :
    12 januari 2020
    Oooo dus daar ging het fout 😜
  15. Marielle:
    13 januari 2020
    Jep..mariska heeft het zo vaak met je getest...ohohoj🤣
  16. :
    15 januari 2020
    🤦‍♀️
  17. Herma:
    14 januari 2020
    Wat een heerlijke verhalen gooi je uit je 'pen', zie het allemaal zo voor me, geweldig!! Geniet maar van al dat moois, doe ik ook via je foto's
  18. :
    15 januari 2020