Zeilen, snorkelen en spanning voor wat komen gaat.

6 december 2019 - Cairns, Australië

Whitsunday´s! Hebben jullie de foto´s op instagram gezien? Ik denk niet dat ik eerder in mijn leven een plek heb gezien die zo mooi is!

Het begon allemaal in Airlie Beach. Vanaf het desolate Agnes Water had ik het gevoel weer in de bewoonde wereld te zijn. En ondanks de beroerde nachtbus (12 uur en niet slapen) heb ik mij daar prima vermaakt. Op donderdag aangekomen en vrijdag vertrok ik om 07.15 richting de haven voor mijn zeiltrip. Lina en Jonna, 2 meiden uit Zweden, die ik eerder in Hervey Bay had ontmoet zaten op dezelfde boot en kwamen me ophalen bij het hostel. We zaten op de Siska. Een 18 meter lang zeiljacht die de nodige zeemijlen al achter de rug had. Met een groep van 15 passagiers en 3 crewleden een leuke club mensen. We voeren rond de klok van 9 uur weg met als eerste stop White Heaven Beach. Het mooiste plekje van Australië. Na heerlijk gezwommen, gevolleybald en uiteraard de nodige foto´s te hebben gemaakt zijn we richting het uitkijkpunt geklommen. Ondertussen een wallaby en een slang ontweken (ik kan echt heel hard gillen) was het uitzicht fenomenaal!

Tijdens de 2 dagen op de boot heb ik even heerlijk kunnen ontspannen. We hadden een oprecht leuke groep mensen en er wordt nu al gesproken over een reünie in Amsterdam eind volgend jaar ;-). Heel veel meer dan in de zon liggen, je 105 keer per dag insmeren, snorkelen en de zeilen hijsen hoefde ik niet te doen. Mocht je ooit de kans krijgen dit plekje te bezoeken.. DOEN!

Na mijn avonturen in Airlie was het wederom tijd om een nachtbus naar Cairns te pakken. Mijn laatste stop aan de oostkust. Jonna en Lina besloten hun reis om te gooien en me mee te reizen. Samen weer in een nachtbus. En nu toch wel 2 hele uren geslapen!

Cairns is tof! Het is een kleine stad zonder hoogbouw. Alles is vlak bij elkaar en de sfeer is erg goed. Maar mijn hemel wat is het hier warm. Het is elke dag 35 graden of daar net boven en met 2 stappen buiten de airco loopt het zweet in straaltjes van mijn hoofd. Maar het voordeel van 2 jonge energieke dames bij je hebben is dat je dapper door gaat. Dus na aankomst spullen gedropt, paar uurtjes geslapen en toen was het tijd om te shoppen. De volgende dag met de skyrail naar Kurunda. Een Aboriginal dorpje boven in het regenwoud. Prachtig om te zien.

Dichter bij het Great Barrier Reef kom je niet zeggen ze hier in Cairns. Dus hup de volgende dag op een boot en gaan met die banaan. Ik ben geen grote snorkel fan (iets met ademhalen onder water) maar I FOUND NEMO! En dat maakt het het allemaal waard. Het koraal is zo helder, de vissen zo kleurrijk en de zee blauwer dan blauw.

Omdat het de laatste avond van Jonna en Lina in Cairns was hebben we dag afgesloten met een diner en een avondje stappen.

Na ruim een week intensief met de Zweedse dames te hebben opgetrokken was het raar dat ze weggingen maar ergens ook wel lekker. Ik heb nog 2 hele fijne dagen hier in Cairns. Die vullen zich met het nodige bijslapen, bioscoopjes en uiteraard een pedicure. Me time!

Morgen vlieg ik naar Darwin om aan mijn laatste stukje Australië te beginnen. Dwars door de outback. Mijn Uluru tour staat geboekt en ook de vluchten zijn geboekt. Ik merk dat ik wel wat nerveus ben hierover. Verhalen over temperaturen boven de 43 graden, de agressie en armoede onder de Aboriginals die in dit gebied wonen (het schijnt niet heel veilig te zijn) en de enorme hoeveelheid vliegen maken het allemaal wat spannend. Maar ik heb alle hostels, bussen en vluchten geboekt dus ik ga de komende 14 dagen het avontuur met 100% aan!

Ik eindig mijn Australië avontuur in Adelaide om op 20 december naar Nieuw-Zeeland te vliegen. Als ik daaraan denk schiet ik al weer lichtelijk in de paniek. Alles weer opnieuw uitvinden, bussen die anders zijn, kerst en oud&nieuw voor de deur en nog compleet niet voorbereid.

Voor nu stop ik dat gevoel nog even heel ver weg en ga ik kijken of ik alles fatsoenlijk in mijn backpack kan krijgen voor morgen. Op schiphol woog mijn backpack 13 kilo. Benieuwd wat de weegschaal morgen op de luchthaven aangeeft ;-)

Voor de mensen die pakjesavond nog in het vooruitzicht hebben. Heel heel heel veel plezier! Volgend jaar dicht ik weer gezellig mee!

XoXo

1. Maike:
    6 december 2019
    Zo fijn dat je het zo mooi hebt daar 😍. Lekker laten gebeuren allemaal, deze avonturen zullen de beste herinneringen worden! Love you 😘
  2. :
    ❤️❤️❤️
  3. Mattanja:
    6 december 2019
    Ga je ook naar Coopers Crossing?? Goede reis en geniet!
  4. :
    6 december 2019
    Nee dat ga ik niet meer redden. En de flying docters was ook redelijk voor mijn tijd😉
  5. Marlies Roessink:
    Cairns is dus een beetje Hattem? ;) een stad maar dan toch net niet.... 🤪
    Hopelijk ervaar je het niet als onveilig. De historie is zo verdrietig van de aboriginals. Veel armoede...Maar hopelijk kun je de mooie kant van hun geschiedenis ook zien.
  6. :
    Er is geen stad zoveel stad als Hattem. Pas op jij! 🤨
    Ik ga er in ieder geval vanuit de het een hele ervaring wordt!
  7. Mams:
    Laat maar komen allemaal. Zoveel ervaringen! ❤️ ❤️❤️
  8. :
    6 december 2019
    Yes! En het is zo fijn dat jij straks er bent om alles mee te delen ❤️
  9. Mariska:
    6 december 2019
    Jij kwam voor het avontuur dus ga het gewoon tegemoet! Pas op jezelf😘
  10. :
    Doe ik! ❤️
  11. Herma:
    6 december 2019
    Volgens mij begin je steeds meer te genieten meid. Leuk dat je zo af en toe aansluiting vindt bij mede Australië reizigers. Lekker blijven genieten, doe ik hier ook van je verhalen in ons kleine (koud en natte) kikkerlandje.
  12. :
    6 december 2019
    Nou ik zou wel even een dagje met je willen ruilen. Lang leve de luxe problemen bij mooi weer 😉
  13. Christa:
    6 december 2019
    Erg leuk om lezend met je mee te reizen. Veel plezier in the outback!
  14. :
    Dank je wel! X
  15. Jaap van de Worp:
    6 december 2019
    Vrijdag 6 december, het is hier nat en waait hard dus niet wandelen met de hond. Het verhaal is mooi om te lezen.
    Nieuw Zeeland is mooier als Australië zegt mijn familie. Wens je het allerbeste en blijf gezond. Groetjes Jaap
  16. :
    7 december 2019
    Dat hoor ik ook van veel mensen! Het gaat in ieder geval groener en minder warm zijn. Eerst cross ik de outback nog even door! Groetjes daar! 🙋‍♀️
  17. Miranda:
    7 december 2019
    Zo mooi om elke keer weer met jou mee op reis te gaan! Heerlijk!! Blijf dit alsjeblieft doen dan kan ik net zo genieten als jij daar doet! Jij in de heerlijke warmte daar, ik hier op de bank met warme chocolade melk en een dekentje bij de verwarming. 😉 Pas goed op jezelf lieve schat en geniet!!! Dan geniet ik met je mee!! 😘
  18. :
    8 december 2019
    Thankx lieverd! Door de airco sliep ik vannacht ook onder een dekentje😉
    😘😘
  19. Ineke Schulting:
    8 december 2019
    LIeve Akke,
    Ik geniet erg van je verhalen. Wat een bijzonder land He? Omdat mijn broer in Australie woont, ben ik ook al 3x aan de oostkust van Australie geweest: Townsville, vlakbij Brisbane en een paar jaar geleden nog in Cairns. Natuurlijk overal heel veel van de omgeving gezien.
    De laatste keer zijn Pieter en ik ook met zo'n Uluru tocht mee geweest en dat was ongelooflijk. Wij hadden daar toen een heel goede gids, die ons van alles vertelde over de Aboriginals, hun geschiedenis en tradities. Hij sprak hun taal ook een beetje. We hebben daar heel veel gewandeld, temperatuur toen rond de 30 graden. Wij zijn de berg toen niet op geweest op dringend advies van de gids, maar nu mag het ook helemaal niet meer. Niet erg, de aanblik van die berg is meer dan wonderschoon.
    Veel water drinken!!!! Geniet van de reis! Groeten van ons uit Raerd.
  20. :
    9 december 2019
    Wat leuk!! Ik vond Cairns en de omgeving prachtig! Townsville heb ik helaas niet gezien. Morgen ga ik naar Katherine en dan later deze week richting Alice Springs en Uluru! Kan niet wachten!
    Groetjes uit een heel warm Australië!
  21. Betty van den Berg:
    11 december 2019
    Lieve Akke, ☯️
    Beter laat dan nooit. Iedere keer sta ik versteld van jouw reisverslagen. Zo MOOI maar vooral ook eerlijk. Je hebt het lef gevoelens te delen. Dat je geniet komt helder en klaar over. Toch bespeur ik ook gevoelens van spanning/nerveusiteit en een gezonde dosis heimwee. Dat kan ook niet anders met wat jij mee maakt en nog mee gaat maken. Alleen de temperaturen al... Hier zijn het echt de donkere dagen voor kerst. Waterkoud. (kun je 't herinneren?) Dat het dit jaar een totaal andere kerstdagen en oud en nieuw zult vieren zal af en toe best even wat moeilijk zijn. Jij bent dan in Nw.Zeeland en alles is daar 12 vroeger dan hier. Een schrale troost. Leven wij nog in 2019 bevind jij je al 12 uur in 2020. 🕛 Ik hoop oprecht dat jij die momenten in goed gezelschap zult verkeren. Dat is voor jouw ouders ook een fijn idee. Lieverd geniet van al het moois dat op jouw pad komt en slik een keer extra als het even wat minder gaat. En weet dat tranen 'druppels liefde' zijn. En zoals altijd: "Pas op jezelf. " Liefs uit Wapenveld. 🎍🎆🎄🎅 In lieve warme gedachten bij je. Dikke knuffel en kus. 💋🍀🌻
  22. :
    12 december 2019
    Dank je wel! Super lief! Het is in alle opzichten een interessante reis 😉

De outback past goed bij me dus ik ga nog even volop genieten de laatste dagen hier!
    Daarna gaan we zien wat nieuw Zeeland te bieden heeft!

Groetjes😘
  23. Betty van den Berg:
    11 december 2019
    En wat een foto's. Ik heb het ook niet zo op reptielen hoor. Maar de kiekjes zijn prachtig. Zo krijgen we een beetje beeld van wat jij zoal ziet. In het echie maakt het natuurlijk veel meer indruk. Hier is het nog de 11e en 20.30 uur. Bij jou is het nu de 12e en 7.30 uur. Een fijne dag gewenst. NOGMAALS LIEFS etc. 💋🍀🌻
  24. Betty van den Berg:
    12 december 2019
    Lieve Akke,☯️
    Dank je wel voor jou persoonlijke reactie. 't Kilinkt allemaal super en gezien de foto's is jouw reis tot nu toe ook zo ondanks de blessures waarmee je begon. Het is ook fijn dat jij af en toe mensen ontmoet waar je een tijdje mee optrekt. Maar ook positief dat je na zo'n tijdje het weer goed vindt alleen te zijn. Zo kan jij je weer openstellen voor al het nieuwe wat komen gaat. Of je nu op bed ligt omdat het zo nacht wordt weet ik natuurlijk niet. Geniet nog maar even van Australië voordat de toch wel spannende reis naar Nw. Zeeland begint. Slaap lekker voor als je er aan toe bent en morgen gezond weer op.
    Pas op jezelf. Liefs dikke knuffel en kus. Betty (en hushpuppie)💋🍀🌻
  25. Klaske Wolthuis:
    14 december 2019
    Super wat je allemaal meemaakt.
    Dank je wel dat we het via jouw ook een beetje mogen mee beleven.
    Kus Klaske
  26. :
    15 december 2019
    Wat leuk dat jullie meelezen! Ik verwacht nog genoeg mooie avonturen te beleven!
    Dikke kus terug! X