Lampionnen, strand en zwembad en een hele lastige keuze!

13 maart 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Tijd voor een update vanuit Vietnam!

We zijn zoals eerder aangegeven naar Hoi An gereisd. En wat een heerlijke stad is dat. Oke beetje toeristisch maar de oude auto en brommer loze binnenstad gevuld met lampionnen maakt dat allemaal goed. We hebben hier een paar dagen genoten van heerlijk eten, zijn lekker wezen shoppen en hebben maar 3 keer gillend in onze hotel kamer gestaan in verband met de kakkerlakken.

Vanuit Hoi An wilden we graag naar Mui ne maar omdat de reis zo onwijs lang is hebben we besloten 2 nachten te stoppen in Quy Nonh. En ook dat was weer een nieuwe ervaring. Het was een vrij moderne Vietnamese stad. Lees goed.. Vietnamees. Dit hield in dat we in de 48 uur dat we daar waren geen enkele westerse toerist zijn tegengekomen en er praktisch niemand engels praatte in de stad. Een hele nieuwe uitdaging. Maar we hebben zonder dat we wisten wat het was eten besteld en het was heerlijk, we hadden het grote zandstrand voor ons alleen en na het kakkerlakken avontuur was het zalig om in een spic en span schoon appartement te verblijven.

Vanaf Quy Nonh hebben we voor de verandering weer eens de trein genomen richting Mui Ne. Weer 8 uur schudden en hobbelen maar dit keer hadden we de coupe voor ons zelf en reisden we overdag. Aangekomen in Mui Ne met de taxi naar ons hotel en o wat was dat prachtig. Serenity by the Sea heet het. Vooraf hebben we daar heel wat grappen over gemaakt maar wat hebben ze die naam goed gekozen. Dit is denk ik het mooiste hotel wat ik ooit gezien heb. We waren nog geen 5 minuten binnen of hadden al besloten ons verblijf hier te verlengen. Prachtige kamer, heerlijk zwembad en uitzicht op de zee. Dit in combinatie met de prachtige zandduinen in de omgeving maakte het de perfecte stop om even op adem te komen voordat we verder zouden reizen naar het zuiden en Cambodja.

Je leest het goed, we zouden. Want waar ik in mijn vorige blog nog grapjes maakte over het Corona Virus is de lol er nu wel van af. Afgelopen week kwamen er steeds meer berichten over de maatregelen die Vietnam neemt en dat maakte ons wel wat angstig. Vanuit het Noorden gaat stad voor stad alles op slot. Worden westerse toeristen geweigerd in hotels, mogen we winkels niet meer in en rennen mensen letterlijk weg als we eraan komen.

In de eerste instantie was er bij ons nog geen paniek maar naarmate de week vorderde kwam de afsluiting toch steeds dichterbij.

We zijn vanmorgen vertrokken naar Ho Chi Min en kregen net het bericht dat ook Mui Ne nu gesloten is. Onze bus naar de Mekong is geannuleerd en de grens met Cambodja komen we per bus ook niet meer over. We hebben gekeken naar alternatieven maar uiteindelijk vandaag met heel veel tranen besloten onze tickets om te boeken en terug te komen naar Nederland.

Mam sluit haar reis dus 2 weken voor het einde af en ik die van mij een maand of 6. En dat doet pijn. Ik snap de situatie volledig. Ik snap dat er maatregelen nodig zijn, ik snap ook de reactie van de mensen hier en ik snap ook dat sommigen mensen wel doorreizen. Voor mij is echter de lol er af. Azië is uitgestorven, landen sluiten grenzen en weigeren visa en vluchten. Om dan alleen verder te reizen is voor mij geen optie.

Dus lieve mensen aanstaande maandagochtend landen mam en ik op Schiphol. We vliegen helaas niet samen maar in plaats van dat zij mij opwacht wacht ik maandagochtend haar op en maken we de reis terug naar Hattem.

En wat dan? Nog geen idee. De volgende trip naar de USA staat stiekem al gepland want in september wordt de wereld verblijd met een nieuwe Bakker!
Eerst ga ik genieten van het knuffelen van mijn pap, mijn broers en mijn nichtje. Van al mijn lieve vrienden en hun kinderen. (Ik weet dat ik op een meter afstand moet blijven maar F*ck It!) Ik ga in mijn eigen bed slapen, stamppot rauwe andijvie met spekjes en een speklapje ernaast eten. Ik ga wijntjes drinken met de liefste mensen en mijn winterkleren opzoeken :-( (zo jammer van mijn bruine benen)

Ik zal jullie ergens de komende week nog verblijden met een laatste blog. Misschien dat ik dan ik dan kan zeggen hoe fijn het is om terug te zijn ofzo..maar voor nu ben ik gewoon even een beetje boos en verdrietig.

XoXo

1. Maike:
    ❤️❤️❤️
  2. Marlies Roessink:
    13 maart 2020
    Lieverd, hoe fijn het is dat je straks weer veilig bij ons bent, hoe rot ik het ook vind dat dit de reden is. Ik had je nog zoveel meer gegund(en dan ook mezelf natuurlijk, ik vergeet mezelf natuurlijk niet; egoïstisch als ik ben) maar wat ik al eerder zei; de wereld wacht wel, en dan gaan we samen nog iets bijzonders doen! En wellicht ga je nog een keer (dan wat korter ok??) ik zie je maandag in levende lijve en knuffel je ondanks social distancing!
  3. Agnes:
    13 maart 2020
    Chips, wat balen. Goede terug reis gewenst!
  4. Mattanja:
    13 maart 2020
    Wat jammer voor jullie maar wel begrijpelijk.....
  5. Alice Westerbeek:
    13 maart 2020
    Getver, wat jammer! Goeie en veilige reis meissie. Knuffel voor jou en je mam! 😘
  6. Anneke:
    13 maart 2020
    Wat jammer voor jullie en Akke , wat een pech, dat je je reis niet af kan maken. Wij wensen jullie een goede reis terug.
    Liefs van ons💋
  7. Betty van den Berg:
    Lieve Akke en mamma, ☯️
    Nou dit was wel de laatste reden die jullie konden bedenken om terug te gaan naar Nederland te gaan.(moeten) En hoe logisch is het dat er een traantje(s) weggepinkt moet worden. Hopelijk valt de verkoudheid van jouw moeder mee. Dat jullie een warm onthaal in Nederland zullen krijgen is wel zeker. Probeer je daar maar op te focussen. Wel jammer dat jullie niet samen kunnen reizen. Ik wens jullie beiden een goede vlucht op Nederland. ✈ Wel een mooi bericht dat er een kleintje onderweg is. Kunnen jullie daar naar toe. Liefs, pas op jezelf en op elkaar. Dikke kus.💋🍀🌻
  8. Betty van den Berg:
    13 maart 2020
    Een heel schrale troost...Hier wordt het volgende week LENTE. Je mooie bruine benen hoeven niet wit te worden. 👍😉😘
  9. Herma:
    13 maart 2020
    Wat vervelend dat je om zo'n reden deze mooie reis moet afbreken. Hele goede reis naar huis en ieder geval welkom thuis!! Zal je verhalen missen meid, maar er zal ongetwijfeld een vervolg komen........... :)
  10. Jaap van de Worp:
    13 maart 2020
    Hallo Akke, jammer dat de reis zo moet eindigen, wens je een goede reis naar huis. Hopelijk blijft corona van jou en je moeder verwijderd. Groetjes en knuffel.
  11. Antoinette:
    13 maart 2020
    Shit man....ik was er al een beetje bang voor. Goeie reis terug en laten we hopen dat deze paniek overwaait. Hou je mooie herinneringen vast lieve Akke!!! Bedankt voor je gave verhalen! 😘
  12. Sylvia Maats:
    13 maart 2020
    He Akke, zo jammer dat het zo moet eindigen. Maar wie weet op een later tijdstip toch nog een stukje afmaken. En dan dat nieuwe Bakkertje...tja moeten we daar blij mee zijn :) ja natuurlijk. Heerlijk vooruitzicht. Gefeliciteerd tante. Hele goede reis en ik zie er naar uit je weer in Nederland te zien.
  13. Christa:
    Wat balen Akke! Voor jou én je moeder☹️
    Goede reis terug naar Hattem!
  14. Esther Schuijn:
    14 maart 2020
    Ah Akke wat rot! Wel een verstandige keus, maar goed, daar kun je dan ook weer net niks mee, snap dat verdriet overheerst.
    Deze maanden reizen en avonturen, pakt iig niemand jou meer af!!
    Ik zal je verhalen missen, las heerlijk weg en gaf toch echt een kijkje van de wereld daar.
    Geniet nog eventjes daar, en een goede terugreis gewenst, ook voor je mams!
    En straks dan weer genieten van het mooie Hattem (en je rauwe andijviestamppot 😉)
  15. Marielle:
    14 maart 2020
    Ik wil knuffels en ik wil wijn en dat alles om samen met jou te zijn :) en oke oke die andere 2 kippetjes mogen ook komen hoor :) ik vond je al dapper toen je ging.. een kanjer hoe je reisde.. prachtif hoe je alles verwoorde en heel verstandig toen je de juiste beslissing nam! De wereld blijft open..is het niet nu dan wel over een poosje! Blijf mooie momenten sparen! Xxx
  16. Emma:
    14 maart 2020
    Hiii💗💗 wat super jammer dat je deze gave reis eerder moet beëindigen. Maar ik denk dat je een verstandige beslissing genomen heb!!! En gelukkig heb je wel heel wat mooie dingen beleefd de afgelopen maanden (die kunnen ze je niet meer afnemen!) Hele goede terugreis beide🥰 dikke knuffels 💗💗💗